Få din myndighetspost digitalt istället för på papper

Min myndighetspost, statens digitala brevlåda, erbjuder företagare att digitalt och säkert ta emot post från myndigheter och kommuner såsom Bolagsverket och Skatteverket till exempel. Inte nog med att det går snabbare och har högre säkerhet det är även miljövänligt – Bra! Tycker vi på Advice Accounting.

Vem kan använda tjänsten ”Min myndighetspost”?

Du väljer Min myndighetspost för företag för registrerade aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar. Har du enskild firma väljer du Privat.

Skaffa en digital brevlåda till förtaget

För att skaffa en brevlåda till företaget och skapa en profil behöver du vara firmatecknare för företaget samt ha e-legitimation. Du läser meddelanden genom att logga in med din e-legitimation, det är därför säkrare än vanlig e-post eller pappersbrev. Du kan läsa företagets myndighetspost både på datorn, på läsplattan och på mobilen.
I brevlådans inställningar väljer du om du vill bli aviserad via e-post och sms. Då vet du direkt när ett nytt meddelande kommit till företagets brevlåda.

Gör så här

  1. Gå in på minmyndighetspost.se
  2. Tryck på ”Skaffa brevlåda Företag
  3. Logga in med e-legitimation
  4. Skriv in ditt personnummer
  5. Ditt företag bör komma upp under ”Information”
  6. Registrera profil
  7. Fyll i din e-post
  8. Ange koden som kom till din e-post för verifiering
  9. Signera igen med e-legitimation för att godkänna

Om ni är fler firmatecknare som tecknar firman så behöver de genomgå samma process för att tjänsten ska aktiveras. När alla firmatecknare har skrivit under så är ni igång. När du får ett digitalt brev kommer du att få ett email med en notifikation som talar om att du behöver logga in i din digitala brevlåda och kontrollera brevet.

Ge din redovisnings ekonom läsrättigheter

Möjligheten finns även att ge andra personer rätt att läsa och hantera posten. Om du tillexempel vill att vi ska få all post från Skatteverket och Bolagsverket direkt till redovisningsbyrån kan du ge din redovisningsekonom tillgång att logga in med BankID.
Du kan även skicka vidare ett meddelande till en person som också har Min myndighetspost. Exempelvis kan en småföretagare skicka vidare post från Bolagsverket till sin redovisningsekonom eller revisor.

Bra att tänka på

Precis som med papperspost är du skyldig att öppna och läsa myndighetsposten i företagets digitala brevlåda. Du ansvarar för att se till att de tekniska förutsättningarna finns (internet- och mobiltjänster) för att tjänsten ska fungera.

Läs mer här och se Skatteverkets rekommendation här.